Blogowanie w marketingu

Tradycyjne banner odsłonowe w sieci nie działają, bo użytkownicy wykazują objawmy „bannerowej ślepoty”. Ulotki nie działają, bo ludzie traktują je jak makulaturę. Reklama TV – no tak jest za droga. Oczywiście w tych zdaniach jest trochę przesady jednak nie da się ukryć, że klasyczne formy reklamy stają się passe, ich efektywność pozostawia często wiele do życzenia. Dlatego tak wiele firm wpada na pomysł aby wejść do blogosfery. Zaraz, zaraz! Pośpiech w tej sprawie może tylko zaszkodzić. Rozważne działania mogą za to przynieść wiele ciekawych rezultatów.

Wejście do blogosfery niejedno ma imię. W grę mogą wchodzić dwie główne drogi. Po pierwsze możemy zaprosić do współpracy blogerów i zachęcić ich do różnego rodzaju aktywności. Po drugie – sami możemy pomyśleć o stworzeniu bloga i prezentowaniu w nim ważnych merytorycznie treści. Poniżej piszemy szerzej o obu tych opcjach wskazując szanse i zagrożenia jakie one za sobą pociągają.

Gdy chcesz współpracować z blogerami

blog-dymekJeśli chcemy współpracować z blogerami musimy pamiętać, że jest to dosyć specyficzne, nawet nieraz skłócone środowisko. Nie każdy bloger ma ochotę współpracować z marką, ci najbardziej znani z kolei nie pozwolą sobie na wciskanie im marketingowej papki i bycie pasem transmisyjnym marki. Jednak, nie wystarczy po prostu zgłosić się z propozycją do blogera – jakiekolwiek blogera. Chodzi o to aby dotrzeć do takiego autora, który pełni w naszej grupie docelowe rolę lidera opinii. Czyli, obrazując to przykładem: jeśli produkujemy kosmetyki dla niemowląt i dzieci to naturalnym krokiem będzie zwrócenie się do blogującej mamy, lub…blogujacego taty. Warto też szukać blogerów znanych w środowisku, cieszących się sympatią internautów. Ktoś, kto dodał 3 wpisy na krzyż nie jest dla firmy raczej dobrym partnerem. Szukać trzeba kogoś z już wyrobioną pozycją. Teraz kwestia rodzaju współpracy. Zwykle jest tak, że PR proszą blogera o dokonanie recenzji produktu, bądź też zapraszająco do wzięcia udziału w evencie, który ma potem zostać opisany. Niektórzy blogerzy są otwarci na zamieszczanie reklam bannerowych.

Gdy chcesz założyć firmowy blog

Co z własnym blogiem firmy? To okazja do zaprezentowania wiedzy merytorycznej i pozycjonowania organizacji w roli eksperta. Prowadzenie bloga nie może powiem polegać na dodawaniu raz w roku krótkiego wpisu z życzeniami. Nie tędy droga. Dobre prowadzony blog będzie wspierać i budować wizerunek firmy a także może przyczynić się do lepszego pozycjonowania strony www firmy. Blog może być tworzony jako po prostu blog firmowy, można też tworzyć pod-blogi tworzone przez wpisy naszych ekspertów, sygnowane ich nazwiskiem. Wtedy promujemy zarówno firmę, jak i konkretne osoby. Niezależnie od obranego modelu należy dopilnować ani prezentowane treści były tematycznie związane z profilem i obszarem działalności przedsiębiorstwa. W firmie powinno wyznaczyć się też osobę odpowiedzialną za stylistyczną stronę tekstów i dopilnowanie tego by się one regularnie pojawiały.